I don't know why anyone hasn't brought this up yet, but an excellent analysis of the position and status of Walad az-Zina (the child of fornication) among Shi'ites has been provided by Etan Kohlberg in his paper, The Position of the "walad zinā" in Imāmī Shī'ism.
It can be accessed on JSTOR (you have to create an account for it, but it's free to do so) at the following link:
http://www.jstor.org/stable/617543There is such a wealth of material in there that it is hard to summarize it. But nevertheless here are some of the positions of your Imams and scholars on this issue:
The child from fornication is the offspring of Satan
أبي (ره) قال حدثني محمد بن يحيى العطار عن أحمد بن محمد عن ابن فضال عن عبيد بن زرارة عن عبد الله بن اعين قال سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: إذا زنى الرجل ادخل الشيطان ذكره فعملا جميعا وكانت النطفة منهما وخلق منهما وخلق منها الولد ويكون شرك الشيطان.
Shaykh Saduq, Thawab al A’maal, page 263
http://www.yasoob.co.../10/no1002.html
Also in Mahasin of al-Barqi, page 107
http://www.yasoob.co.../09/no0972.html
Imam Baqir said: When a man fornicates, Satan enters the man and they act in union. And the sperm (that results from this act) is from the two of them (the man and Satan), and the creation (of the baby) is from the two of them, and the child that is created from it (fornication), Satan is a partner in it.
The child from fornication is worse than dogs and pigs
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن فضال، عن ابن بكير، عن زرارة بن أعين، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: سمعته يقول: لا خير في ولد الزنا ولا في بشره ولا في شعره ولا في لحمه ولا في دمه ولا في شئ منه عجزت عنه السفينة وقد حمل فيها الكلب والخنزير.
al-Kafi, Vol 5, page 355
http://www.yasoob.co.../09/no0983.html
Grading: Muwaththaq by Majlisi
Also in:
Shaykh Saduq, Thawab al A’maal, page 264
http://www.yasoob.co.../10/no1002.html
Also in Mahasin of al-Barqi, page 108
http://www.yasoob.co.../09/no0972.html
Imam Baqir said: There is nothing good in the child of fornication, not in his skin, nor in his hair, nor in his flesh, nor in his blood, nor in any other part of him. After all (the child of fornication) was not allowed on the ark (of Prophet Nuh) even though the dog and pig were allowed to board it.
Shareef Murtada quotes a variation of this hadith from the Prophet in his Intisar, page 367, and says that this freeing of a slave who is walad zina does NOT count as kaffarah for your sins since the Qur’an says in verse 267 of Surah Baqarah, “and seek not the bad (with intent) to spend thereof (in charity)”, and the term khabeeth (used in the verse) is applicable to walad zina, and hence freeing a slave who is walad zina does not count as kaffarah
ومما يظن أن الإمامية انفردت به: القول بأن ولد الزنا لا يعتق في شئ من الكفارات. وقد روى وفاقها عن عبد الله بن عمر وعطاء والشعبي وطاووس (1)، وباقي الفقهاء يخالفون ذلك (2). دليلنا: بعد إجماع الطائفة قوله تعالى: (ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون) (3) وولد الزنا يطلق عليه هذا الاسم. وقد رووا عن رسول الله (صلى الله عليه وآله) أنه قال: لا خير في ولد الزنا لا في لحمه ولا في دمه ولا في جلده ولا في عظمه ولا في شعره ولا في بشره ولا في شئ منه
http://www.yasoob.co.../00/no0017.html
Four characteristics of the children of fornication (walad zina)
حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضي الله عنه قال: حدثنا الحسين بن محمد بن - عامر، عن عمه عبد الله بن عامر، عن محمد بن زياد، عن سيف بن عميرة قال: قال الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام: من لم يبال ما قال وما قيل فيه فهو شرك شيطان، ومن لم يبال أن يراه الناس مسيئا فهو شرك الشيطان، ومن اغتاب أخاه المؤمن من غير ترة (1) بينهما فهو
شرك شيطان، ومن شعف بمحبة الحرام وشهوة الزنا فهو شرك شيطان، ثم قال عليه السلام: إن لولد الزنا علامات أحدها بغضنا أهل البيت، وثانيها أنه يحن إلى الحرام الذي خلق منه، وثالثها الاستخفاف بالدين، ورابعها سوء المحضر للناس ولا يسئ محضر إخوانه إلا من ولد على غير فراش أبيه، أو [ من ] حملت به أمه في حيضها
Shaykh Saduq - al-Khisal, page 216
http://www.maaref-fo...khisal/08_1.htm
Imam Jafar said: Children of fornication have definite characteristics: First, they hate us - members of the Household of the Holy Prophet. Second, they long for the illegitimate way in which they themselves were created. Third, they disparage the religion. Fourth, they mistreat the people. They are only welcomed by those who were conceived through their mother having sex with men other than her husband, or whose mothers conceived them in their periods of menstruation.
The testimony of a walad zina cannot be accepted
علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن أبي أيوب الخزاز، عن محمد بن مسلم قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: لا تجوز شهادة ولد الزنى
al-Kafi, Vol 7, page 395
http://www.yasoob.or.../09/no0985.html
Grading: Saheeh according to Majlisi
Imam Ja’far said: The testimony of a walad zina is not allowed.
Shareef Murtada explains in his Intisar, page 501:
شهادة ولد الزنا ---ومما انفردت به الإمامية القول: بأن شهادة ولد الزنا لا تقبل وإن كان على ظاهر العدالة
http://www.yasoob.co.../00/no0017.html
The testimony of a walad zina is not accepted even if he apparently satisfies the conditions of justice (adalah)
محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن ابن فضال، عن إبراهيم بن محمد الاشعري عن عبيد بن زرارة، عن أبيه قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: لو أن أربعة شهدوا عندي على رجل بالزنى وفيهم ولد الزنى لحددتهم جميعا لانه لا تجوز شهادته ولا يؤم الناس
al-Kafi, vol 7, page 396
http://www.yasoob.or.../09/no0985.html
Grading: Muwaththaq according to Majlisi
Imam Baqir said: If there are four persons in front of me giving witness against a man who has committed zina, and among them (the witnesses) is a walad zina, then I would have applied the Hadd (punishment) to all four of them! This is because it is not allowed to accept the testimony of a walad zina, nor is it allowed for a walad zina to be a leader of men.
Shaykh Tusi states in his Nihaya that the testimony of walad zina can be accepted in some cases, specifically those that do not involve the Hadd, given that this walad zina is known for his righteous behavior. But Ibn Idris argues that this is an illogical position since if the walad zina could be just, then why only allow his testimony in certain cases, and not in others. The correct ruling, he says, is that the testimony of a walad zina cannot be accepted under any cases.
Shaykh Hurr al-Amili also confirms this position saying that the other position that allows the testimony of walad zina to be accepted in certain cases is based on a hadith said in taqiyyah.
Later in his life, Shaykh Tusi clarifies his position on the testimony of walad zina. In his Mabsut, vol 7, page 228, he says:
شهادة ولد الزنا إذا كان عدلا مقبولة عند قوم في الزنا وفي غيره، وهو قوي لكن أخبار أصحابنا يدل على أنه لا يقبل شهادته
http://www.yasoob.or.../00/no0039.html
He says that the position that the testimony of walad zina is acceptable in cases of zina and otherwise is a strong (qawi) position, but the narrations of our companions is proof (yadillu) that the testimony (of a walad zina) is not accepted.
Walad zina must be avoided under all circumstances
حدثنا محمد بن علي ماجيلويه رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن يحيى العطار، عن محمد بن أحمد، عن سهل بن زياد، عن محمد بن سنان، عن عبيد الله بن عبد الله الدهقان، عن درست، عن أبي إبراهيم عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: خمسة يجتنبون على كل حال: المجذوم، والابرص، والمجنون، وولد الزنا، والاعرابي
Shaykh Saduq - al-Khisal, page 287
http://www.maaref-fo...l-khisal/09.htm
Imam Kadhim said: The Prophet said: Five groups of people must be avoided under all circumstances: those who have leprosy; those who have vitiligo; the insane; those born of adultery; and the Bedouin Arabs.”
You cannot pray behind a walad zina
جماعة، عن أحمد بن محمد، عن الحسين بن سعيد عن فضالة بن أيوب، عن الحسين بن عثمان، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: خمسة لا يؤمون الناس على كل حال: المجذوم والابرص والمجنون وولد الزنا والاعرابي
al-Kafi, Vol 3, page 375
http://www.yasoob.co.../09/no0981.html
Grading: Saheeh according to Majlisi
Imam Sadiq said: Five groups cannot lead people (in prayers) under any circumstances: those who have leprosy; those who have vitiligo; the insane; those born of adultery; and the Bedouin Arabs.
Shaykh Tusi also quotes this hadith (and the next) with the following header in his Tahdheeb, vol 3, page 26
http://www.yasoob.or.../10/no1017.html
وينبغي أن يكون الامام مبرءا من الجذام والجنون والبرص وسائر العاهات والفسق ولا يكون محدودا، يدل على ذلك
So he is saying that the walad az-Zina is fisq (immorality), and hence he cannot be the leader in prayers
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد، عن حريز، عن زرارة، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: قلت له: الصلاة خلف العبد؟ فقال: لا بأس به إذا كان فقيها ولم يكن هناك أفقه منه، قال: قلت اصلي خلف الاعمى؟ قال: نعم إذا كان له من يسدده وكان
أفضلهم، قال: وقال أمير المؤمنين (عليه السلام): لا يصلين أحدكم خلف المجذوم والابرص والمجنون والمحدود وولد الزنا والاعرابي لا يؤم المهاجرين.
al-Kafi, Vol 3, page 376
http://www.yasoob.co.../09/no0981.html
Grading: Hasan according to Majlisi
Imam Ali said: No one of you should offer salat behind those who have leprosy, those who have vitiligo, the insane, those who have been punished with the Hadd, those born of adultery, and the Bedouin Arabs do not lead the Muhajiroon.”
The sweetness of faith will not enter the heart of a walad zina
حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا أحمد بن إدريس قال: حدثني محمد بن أحمد، عن سهل بن زياد، عن منصور، عن نصر الكوسج، عن مطرف مولى معن عن أبي عبد الله عليه السلام قال: لا يدخل حلاوة الايمان قلب سندي، ولا زنجي، ولا خوزي ولا كردي، ولا بربري، ولا نبك الري، ولا من حملته أمه من الزنا
Shaykh Saduq - al-Khisal, page 352
http://www.maaref-fo...khisal/11_1.htm
“Seven hearts would not taste the sweetness of belief: the Sindi; the Zanji; the Khuzestani; the Kurdish; the Berbers; those who reside in the hills of Ray; and those born of adultery.”
A walad zina is unclean and cannot enter Heaven
وبهذا الاسناد عن محمد بن أحمد عن ابراهيم بن اسحاق عن محمد بن سليمان الديلمي عن أبيه رفع الحديث إلى الصادق (ع) قال: يقول ولد الزنا يا رب ما ذنبي فما كان لي في أمري صنع، قال: فيناديه مناد فيقول: أنت شر الثلاثة أذنب والداك فتبت عليهما وانت رجس ولن يدخل الجنة إلا طاهر
Shaykh Saduq - ‘Ilal ush-Shara’i, page 564
http://www.yasoob.co.../09/no0996.html
Imam Sadiq said: The walad zina would say, “O my Lord, what is my sin? What did I do in my making?”
The caller (from God) would call to him and reply: You are the worst of the three (you and your two parents). Your two parents repented (of their sin of fornication), but YOU are rijs (impure), and none enter Heaven except the pure.
Sharif Muratada confirms this view in his Intisar, page 502
أن طائفتنا مجمعة على أن ولد الزنا لا يكون نجيبا ولا مرضيا عند الله تعالى، ومعنى ذلك أن يكون الله تعالى قد علم فيمن خلق من نطفة زنا أن لا يختار هو الخير والصلاح
http://www.yasoob.co.../00/no0017.html
He says: Our community is united in that the walad zina cannot be highborn, nor can he be pleasing in the sight of Allah. And the meaning of this is that Allah knew (from before) that those created from the sperm of zina will not choose to be good or virtuous.
Milk of Jewish, Christian, or Zoroastrian wet nurse is better than that of walad zina
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد، عن حريز، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام قال: لبن اليهودية والنصرانية والمجوسية أحب إلي من لبن ولد الزنا و كان لا يرى بأسا بلبن ولد الزنا إذا جعل مولى الجارية الذي فجر بالجارية في حل
al-Kafi, vol 6, page 43
http://www.yasoob.com/books/htm1/m012/09/no0984.htmlGrading: Hasan according to Majlisi
Imam Baqir said: The milk of a Jewish, Christian, or Zoroastrian (wet nurse) is preferable to me than the milk of a (wet nurse) who is walad zina.
The money from the sale of a slave-girl who is walad zina is impure
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن ابن فضال، عن مثنى الحناط عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قلت له: تكون لي المملوكة من الزنا أحج من ثمنها وأتزوج؟ فقال: لا تحج ولا تتزوج منه
al-Kafi, vol 5, page 226
http://www.yasoob.co.../09/no0983.html
Grading: Hasan or Muwaththaq according to Majlisi
Imam Sadiq was asked is it allowed to sell a slave-girl who is walad zina and use the money obtained therewith for Hajj or for getting married (to pay mahr)?
Imam Sadiq replied: You cannot perform Hajj or get married using that money. (The reasoning being that since the walad zina is impure, the money obtained from her sale is also impure, hence it cannot be used for Hajj or marriage.)
A child of zina hates Imam Ali
حدثنا محمد بن الحسن رحمه الله قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار قال حدثني احمد بن الحسين بن سعيد عن علي بن الحكم عن المفضل بن صالح عن جابر الجعفي، عن إبراهيم القرشي قال: كنا عند أم سلمة رضى الله عنها فقالت سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول لعلي " ع " لا يبغضكم إلا ثلاثة ولد زنا ومنافق ومن حملت به أمه وهى حائض.
Shaykh Saduq - ‘Ilal ash-Shara’i, page 142
http://www.yasoob.co.../09/no0995.html
The Prophet said to Ali: No one hates you except three. A walad zina, or a hypocrite, or one who was conceived by his mother when she was discharging blood (i..e, menstruating).
حدثني محمد بن المظفر بن نفيس المصري رحمه الله قال: حدثني أبو اسحاق إبراهيم بن محمد بن احمد بن أخي سياب العطار الكوفي رضى الله عنه بالكوفة قال: حدثنا احمد بن الهذيل أبو العباس الهمداني قال: حدثنا أبو نصر الفتح بن قرة السمرقندي قال: حدثنا محمد بن خلف المروزي قال: حدثنا يوسف بن إبراهيم قال: حدثنا ابن لهيعة عن أبى الزبير، عن جابر قال: قال أبو ايوب الانصاري اعرضوا حب علي على أولادكم، فمن احبه فهو منكم، ومن لم يحبه فاسألوا امه من اين جاءت به، فإنى سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله يقول لعلي بن ابى طالب: لا يحبك إلا مؤمن، ولا يبغضك إلا منافق أو ولد زنية أو حملته أمه وهى طامث.
Shaykh Saduq - ‘Ilal ash-Shara’i, page 145
http://www.yasoob.co.../09/no0995.html
The Prophet said to Ali: No one loves you but a believer. And no one hates you except a hypocrite, or walad zina, or one who was conceived while his mother was menstruating.
الطبري في الولاية باسناده له عن الاصبغ بن نباتة قال علي (ع): لا يحبني ثلاثة، ولد زنا، ومنافق، ورجل حملت به امه في بعض حيضها
Ibn Shahrashub, Manaqib Aal Abi Talib, Vol 3, page 10
http://www.yasoob.co.../12/no1203.html
Imam Ali said: Three people do not love me: a walad zina, a hypocrite, and a man who was conceived by his mother while she was menstruating.
وعنه، عن عبد الله بن ميمون القداح، عن جعفر، عن أبيه قال: " جاء رجل إلى علي عليه السلام فقال: جعلني الله فداك، إني لاحبكم أهل البيت. قال: وكان فيه لين. قال: فأثنى عليه عدة. فقال له: كذبت، ما يحبنا مخنث، ولا ديوث، ولا ولد زنا، ولا من حملت به أمه في حيضها. قال: فذهب الرجل، فلما كان يوم صفين قتل مع معاوية
al-Himyari, Qurb al-Isnad, page 25
http://www.yasoob.co.../09/no0975.html
A man came to Imam Ali and said to him that he loved the Ahlulbayt. Imam Ali replied: You lie! Hermaphrodites do not love us, nor do pimps, nor walad zina, not those who have been conceived while their mother was menstruating.
The man left. He was killed in Siffin while fighting for Mu’awiyah.
حدثنا أبي - رحمه الله - قال: حدثنا سعد بن عبد الله، عن الهيثم بن أبي مسروق عن علي بن أسباط يرفعه إلى أبي عبد الله عليه السلام قال: إن الله تبارك وتعالى يبدء بالنظر إلى زوار قبر الحسين بن علي عليهما عشية عرفة. قال: قلت: قبل نظره إلى أهل الموقف ؟ قال: نعم. قلت: وكيف ذاك ؟ قال: لان في أولئك أولاد زنا وليس في هؤلاء أولاد زنا.
Shaykh Saduq, Ma’ani al-Akhbar, page 391
http://www.yasoob.co.../10/no1006.html
Imam Sadiq said: Allah looks first at the visitors to the grave of Husayn bin Ali on the eve of Arafah.
His companion asked: Even before He looks at the people stopped at Arafah?
Imam Sadiq said: Yes
The companion said: How is this so?
Imam Sadiq replied: It is because for Hajj even the children of zina go, but for the pilgrimage to Imam Husayn’s shrine the children of zina do not go! (Implying that since walad zina cannot love the Ahlulbayt, they do not visit the shrine of Husayn.)
Walad zina are the killers of Prophets and Imams
حدثني ابي رحمه الله، عن سعد بن عبد الله وعبد الله بن جعفر الحميري، عن احمد بن ابي عبد الله البرقي، عن ابيه محمد بن خالد، عن عبد العظيم بن عبد الله بن علي الحسني، عن الحسن بن الحسين العمري، عن الحسين بن شداد الجعفي، عن جابر، عن ابي جعفر (عليه السلام)، قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): لا يقتل الانبياء واولاد الانبياء الا ولد زنا
Ibn Quluwayh, Kamil al-Ziyaraat, page 164
http://www.yasoob.co.../09/no0990.html
Prophet Muhammad said: No one kills the Prophets or their progeny except for the children of zina.
وعنه، عن محمد بن الحسين، عن علي بن اسباط، عن اسماعيل بن ابي زياد (2)، عن بعض رجاله، عن ابي عبد الله (عليه السلام) في قول فرعون: (ذروني اقتل موسي) (3)، فقيل له: من كان يمنعه، قال: كان لرشده، لان الانبياء والحجج لا يقتلها الا اولاد زنا والبغايا
Ibn Quluqayh, Kamil al-Ziyaraat, page 163
http://www.yasoob.co.../09/no0990.html
Imam Jafar said: The Prophets and the Hujjahs (the authorities from God) are not killed except by the children of fornication or by fornicatrices.
Walad Zina is impure and seven generations of the man whose dowry was not halal are impure
عدة من أصحابنا، عن أحمد بن أبي عبد الله، عن أبيه، عن أبي الجهم، عن أبي خديجة قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: لا يطيب ولد الزنا ولا يطيب ثمنه أبدا والممراز لا يطيب إلى سبعة آباء وقيل له: وأي شئ الممراز؟ فقال: (2) الرجل يكتسب مالا من غير حله فيتزوج به (3) أو يتسرى به فيولد له فذاك الولد هو الممراز
al-Kafi, Vol 5, page 225
http://www.yasoob.or.../09/no0983.html
Imam Jafar said: A child of fornication is impure, and the price of selling a slave who is a child of fornication can never be purified. As for the mimzaar, he is not pure for seven generations.
The Imam was asked: What is a mimzaar?
He replied: A man acquires wealth from non-halal sources and weds by it; the child born out of this is the mimzaar.
If a man marries a female walad zina, he should not have children by her
محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، وعدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن الحسن بن محبوب، عن عبد الله بن سنان قال: قلت لابي عبد الله (عليه السلام): ولد الزنا ينكح؟ قال: نعم ولا يطلب ولدها
al-Kafi, vol 5, page 353
http://www.yasoob.or.../09/no0983.html
Grading: Saheeh according to Majlisi
Imam Sadiq was asked: Can we marry (in Nikah) a walad zina?
He replied: Yes. But don’t have children by her.
It is preferred that a man not have intercourse with his slave-girl who is walad zina
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن حماد، عن الحلبي، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سئل عن الرجل يكون له الخادم ولد زنا عليه جناح أن يطأها؟ قال: لا وإن تنزه عن ذلك فهو أحب إلي.
al-Kafi, vol 5, page 353
http://www.yasoob.or.../09/no0983.html
Grading: Hasan according to Majlisi
Imam Sadiq was asked if it was a sin to have intercourse with a slave who is walad zina. He replied: No, but it is more liked to me that you had avoided it.
Because of the impurity of Walad Zina, the water that he comes in contact with should not be used for wudhu or ghusl
وبهذا الاسناد عن محمد بن يعقوب عن أحمد بن ادريس عن محمد بن أحمد بن يحيى عن ايوب بن نوح عن الوشا عمن ذكره عن ابى عبد الله عليه السلام انه كره سؤر ولد الزنا واليهودي والنصراني والمشرك وكل ما خالف الاسلام وكان أشد ذلك عنده سؤر الناصب
Shaykh Tusi, at-Tahdheeb, vol 1, page 223
http://www.yasoob.or.../10/no1015.html
Imam Jafar said: It is disliked to use the su’r (body of water used for wudhu/drinking) of the walad zina, the Jews, the Christians, the polytheists, and all who oppose Islam. And the most severely disliked is the su’r of the Nasib.
محمد بن علي بن محبوب عن عدة من أصحابنا عن محمد بن عبد الحميد عن حمزة بن أحمد عن أبي الحسن الاول عليه السلام قال سألته أو سأله غيري عن الحمام قال أدخله بمئزر وغض بصرك ولا تغتسل من البئر التي يجتمع فيها ماء الحمام فانه يسيل فيها ما يغتسل به الجنب وولد الزنا والناصب لنا أهل البيت وهو شرهم.
Shaykh Tusi, at-Tahdheeb, vol 1, page 373
http://www.yasoob.or.../10/no1015.html
Abu Hasan the first (guessing this is Imam Ali) sid: You cannot use a cistern containing water in which the water leaks from a hammam in which the junub (ritually impure) shower, or the walad zina shower, or the enemy of us Ahlulbayt and he is the worst.
That's enough I suppose, though there is a whole lot of extra information in the paper, including the position of the Sunnis on some of these same issues.
**********************
**********************
The problems with the faith and purity of a walad zina isn't something from the long past either that is not relevant now. Almost all your Marji' state that a person who is a walad zina cannot be a mujtahid. For example:
Ayatullah Sistani:
2. Taqlid in religious laws means acting according to the verdict of a Mujtahid. It is necessary for the Mujtahid who is followed, to be male, Shi'ah Ithna Ash'ari, adult, sane, of legitimate birth, living and just ('Adil).
http://www.al-islam....aws/taqlid.html
Ayatullah Khomeini:
1- It is obligatory to follow a mujtahid who is just, living, mature, sane, male, born out of a legitimate marriage and a Twelver Shi‘ite.
http://www.leader.ir...ex.php?catid=47
Ayatullah Fadlallah:
The person who should be followed must be adult, sane, of a legitimate birth, believer, mujtahid - practicing ijtihad is a prerequisite - and just.
http://english.bayyn...awa/ijtihad.htm
Ayatullah Nasir Makarem Shirazi:
Issue 2: It is conditional that the Jurist whom a person follows is a man; mature; sane; Shi'ah Ithna 'Ashari; of pure birth (in that he is not an illegitimate child)
http://www.al-islam....ary-of-rulings/
So why can't a walad zina be a mujtahid? As Ayatullah Jafar Subhani and Ayatullah Nasir Makarem Shirazi explain:
Illegitimate children inherit bad manners, breaking of laws, and sins from their parents. For them the ground for sins and crime is more feasible. As compared to others they are more prepared for sins and if they personally get wrong training or if the environment is not good, then it is enough for them that their polluted soul, like sparks beneath the ash become fire and burn their good fortune.
http://www.al-islam.org/falsafa/19.htm