TwelverShia.net Forum

İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ahlus_sunnah

İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« on: January 27, 2015, 08:01:54 PM »
Imam Qurtubi Narrates words of Imam Malik on Sayyiduna Muawiyyah(R.a):
:
 
قال علماؤنا : فالفتنة إذا عمَّت هلَك الكلُّ . وذلك عندَ ظهور المعاصي وانتشارِ المنكَر وعدمِ التغيير ، وإذا لم تغيَّر وجبَ على المؤمنين المنكِرين لها بقلوبِهم هِجرانُ تلك البلدةِ والهرِب منها
وهكذا كان الحكْم فيمَن كان قبلَنا مِن الأمَم ، كما في قصةِ السبْت حِين هجَروا العاصينَ وقالوا لا نُساكِنكم
وبهذا قال السلف رضي الله عنهم . روى ابن وهْبٍ عن مالك أنه قال : تهجَر الأرض التي يُصنَع فيها المنكَر جِهارا ولا يُستقَّر فيها
واحتج بصنيعِ أبي الدرْداء في خروجه عن أرضِ معاوية حين أعْلَن بالربا ، فأجاز بيعَ سقاية الذهب بأكثر مِن وزْنِها. خرَّجه الصحيح
 
"
 
Soruce: Abu Abdillah Al Qurtubi: Al Jami li Ahkamil Quran: 7/392
Qahira: Darul Kutubil Misriyyah: 1384/1964

did Mawiyyah(r.a) charged interest?


Muhammad Tazin

Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #1 on: January 29, 2015, 09:42:20 AM »
I found this
Imam Qurtubi Narrates words of Imam Malik on Sayyiduna Muawiyyah(R.a):
:
 
قال علماؤنا : فالفتنة إذا عمَّت هلَك الكلُّ . وذلك عندَ ظهور المعاصي وانتشارِ المنكَر وعدمِ التغيير ، وإذا لم تغيَّر وجبَ على المؤمنين المنكِرين لها بقلوبِهم هِجرانُ تلك البلدةِ والهرِب منها
وهكذا كان الحكْم فيمَن كان قبلَنا مِن الأمَم ، كما في قصةِ السبْت حِين هجَروا العاصينَ وقالوا لا نُساكِنكم
وبهذا قال السلف رضي الله عنهم . روى ابن وهْبٍ عن مالك أنه قال : تهجَر الأرض التي يُصنَع فيها المنكَر جِهارا ولا يُستقَّر فيها
واحتج بصنيعِ أبي الدرْداء في خروجه عن أرضِ معاوية حين أعْلَن بالربا ، فأجاز بيعَ سقاية الذهب بأكثر مِن وزْنِها. خرَّجه الصحيح
 
"
 
Soruce: Abu Abdillah Al Qurtubi: Al Jami li Ahkamil Quran: 7/392
Qahira: Darul Kutubil Misriyyah: 1384/1964

did Mawiyyah(r.a) charged interest?



in my copy of Tafsir al Qurtubi: pg488, jild 9
and Imam Qyrtubi took it from Muwatta Malik,Kitab of Trade:-
وحدثني عن مالك عن زيد بن أسلم عن عطاء بن يسار أن معاوية بن أبي سفيان باع سقاية من ذهب أو ورق بأكثر من وزنها فقال أبو الدرداء سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم ينهى عن مثل هذا إلا مثلا بمثل فقال له معاوية ما أرى بمثل هذا بأسا فقال أبو الدرداء من يعذرني من معاوية أنا أخبره عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ويخبرني عن رأيه لا أساكنك بأرض أنت بها ثم قدم أبو الدرداء على عمر بن الخطاب فذكر ذلك له فكتب عمر بن الخطاب إلى معاوية أن لا تبيع ذلك إلا مثلا بمثل وزنا بوزن


Muhammad Tazin

Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #2 on: January 29, 2015, 09:50:36 AM »
This hadith meant Muwaiya(r.a) was unware about a ruling and a sahaba warned him.....
I am trying to find something from the body of the hadith and chain of the hadith   :-\   

Muhammad Tazin

Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #3 on: January 29, 2015, 04:05:08 PM »
Update:
There is another hadith of same kind in Sahih Muslim(kitabul Musaqa) where there is Ubada ibn Samit(r.a) {in place of Abu Darda(r.a)} and silver instead of gold.
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ الْقَوَارِيرِيُّ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، قَالَ كُنْتُ بِالشَّامِ فِي حَلْقَةٍ فِيهَا مُسْلِمُ بْنُ يَسَارٍ فَجَاءَ أَبُو الأَشْعَثِ قَالَ قَالُوا أَبُو الأَشْعَثِ أَبُو الأَشْعَثِ ‏.‏ فَجَلَسَ فَقُلْتُ لَهُ حَدِّثْ أَخَانَا حَدِيثَ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ ‏.‏ قَالَ نَعَمْ غَزَوْنَا غَزَاةً وَعَلَى النَّاسِ مُعَاوِيَةُ فَغَنِمْنَا غَنَائِمَ كَثِيرَةً فَكَانَ فِيمَا غَنِمْنَا آنِيَةٌ مِنْ فِضَّةٍ فَأَمَرَ مُعَاوِيَةُ رَجُلاً أَنْ يَبِيعَهَا فِي أَعْطِيَاتِ النَّاسِ فَتَسَارَعَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ فَبَلَغَ عُبَادَةَ بْنَ الصَّامِتِ فَقَامَ فَقَالَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَنْهَى عَنْ بَيْعِ الذَّهَبِ بِالذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ بِالْفِضَّةِ وَالْبُرِّ بِالْبُرِّ وَالشَّعِيرِ بِالشَّعِيرِ وَالتَّمْرِ بِالتَّمْرِ وَالْمِلْحِ بِالْمِلْحِ إِلاَّ سَوَاءً بِسَوَاءٍ عَيْنًا بِعَيْنٍ فَمَنْ زَادَ أَوِ ازْدَادَ فَقَدْ أَرْبَى ‏.‏ فَرَدَّ النَّاسُ مَا أَخَذُوا فَبَلَغَ ذَلِكَ مُعَاوِيَةَ فَقَامَ خَطِيبًا فَقَالَ أَلاَ مَا بَالُ رِجَالٍ يَتَحَدَّثُونَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَحَادِيثَ قَدْ كُنَّا نَشْهَدُهُ وَنَصْحَبُهُ فَلَمْ نَسْمَعْهَا مِنْهُ ‏.‏ فَقَامَ عُبَادَةُ بْنُ الصَّامِتِ فَأَعَادَ الْقِصَّةَ ثُمَّ قَالَ لَنُحَدِّثَنَّ بِمَا سَمِعْنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَإِنْ كَرِهَ مُعَاوِيَةُ - أَوْ قَالَ وَإِنْ رَغِمَ - مَا أُبَالِي أَنْ لاَ أَصْحَبَهُ فِي جُنْدِهِ لَيْلَةً سَوْدَاءَ ‏.‏ قَالَ حَمَّادٌ هَذَا أَوْ نَحْوَهُ‏.

I have tried to understand .... what I have got is- Muawiyya(r.a) applied Ijtihad that for Molded/Changed/Designed gold/silver materials there is exception. And Maybe the letter of Umar(r.a)  changed his mind.... 

This is just my idea..Need Help of Experts  

Hani

Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #4 on: January 29, 2015, 05:07:16 PM »
You need experts on Fiqh, not us.  :P
عَلامَةُ أَهْلِ الْبِدَعِ الْوَقِيعَةُ فِي أَهْلِ الأَثَرِ. وَعَلامَةُ الْجَهْمِيَّةِ أَنْ يُسَمُّوا أَهْلَ السُّنَّةِ مُشَبِّهَةً. وَعَلامَةُ الْقَدَرِيَّةِ أَنْ يُسَمُّوا أَهْلَ السُّنَّةِ مُجَبِّرَةً. وَعَلامَةُ الزَّنَادِقَةِ أَنْ يُسَمُّوا أَهْلَ الأَثَرِ حَشْوِيَّةً

Religion = simple & clear

MuslimK

  • *****
  • Total likes: 255
  • +19/-0
  • یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
    • Refuting Shia allegations everywhere
  • Religion: Sunni
Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #5 on: January 29, 2015, 07:19:42 PM »
Update:
There is another hadith of same kind in Sahih Muslim(kitabul Musaqa) where there is Ubada ibn Samit(r.a) {in place of Abu Darda(r.a)} and silver instead of gold.
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ الْقَوَارِيرِيُّ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، قَالَ كُنْتُ بِالشَّامِ فِي حَلْقَةٍ فِيهَا مُسْلِمُ بْنُ يَسَارٍ فَجَاءَ أَبُو الأَشْعَثِ قَالَ قَالُوا أَبُو الأَشْعَثِ أَبُو الأَشْعَثِ ‏.‏ فَجَلَسَ فَقُلْتُ لَهُ حَدِّثْ أَخَانَا حَدِيثَ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ ‏.‏ قَالَ نَعَمْ غَزَوْنَا غَزَاةً وَعَلَى النَّاسِ مُعَاوِيَةُ فَغَنِمْنَا غَنَائِمَ كَثِيرَةً فَكَانَ فِيمَا غَنِمْنَا آنِيَةٌ مِنْ فِضَّةٍ فَأَمَرَ مُعَاوِيَةُ رَجُلاً أَنْ يَبِيعَهَا فِي أَعْطِيَاتِ النَّاسِ فَتَسَارَعَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ فَبَلَغَ عُبَادَةَ بْنَ الصَّامِتِ فَقَامَ فَقَالَ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَنْهَى عَنْ بَيْعِ الذَّهَبِ بِالذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ بِالْفِضَّةِ وَالْبُرِّ بِالْبُرِّ وَالشَّعِيرِ بِالشَّعِيرِ وَالتَّمْرِ بِالتَّمْرِ وَالْمِلْحِ بِالْمِلْحِ إِلاَّ سَوَاءً بِسَوَاءٍ عَيْنًا بِعَيْنٍ فَمَنْ زَادَ أَوِ ازْدَادَ فَقَدْ أَرْبَى ‏.‏ فَرَدَّ النَّاسُ مَا أَخَذُوا فَبَلَغَ ذَلِكَ مُعَاوِيَةَ فَقَامَ خَطِيبًا فَقَالَ أَلاَ مَا بَالُ رِجَالٍ يَتَحَدَّثُونَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَحَادِيثَ قَدْ كُنَّا نَشْهَدُهُ وَنَصْحَبُهُ فَلَمْ نَسْمَعْهَا مِنْهُ ‏.‏ فَقَامَ عُبَادَةُ بْنُ الصَّامِتِ فَأَعَادَ الْقِصَّةَ ثُمَّ قَالَ لَنُحَدِّثَنَّ بِمَا سَمِعْنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَإِنْ كَرِهَ مُعَاوِيَةُ - أَوْ قَالَ وَإِنْ رَغِمَ - مَا أُبَالِي أَنْ لاَ أَصْحَبَهُ فِي جُنْدِهِ لَيْلَةً سَوْدَاءَ ‏.‏ قَالَ حَمَّادٌ هَذَا أَوْ نَحْوَهُ‏.

I have tried to understand .... what I have got is- Muawiyya(r.a) applied Ijtihad that for Molded/Changed/Designed gold/silver materials there is exception. And Maybe the letter of Umar(r.a)  changed his mind.... 

This is just my idea..Need Help of Experts  


Here is the translation:

I was in Syria (having) a circle (of friends). in which was Muslim b. Yasir. There came Abu'l-Ash'ath. He (the narrator) said that they (the friends) called him: Abu'l-Ash'ath, Abu'l-Ash'ath, and he sat down. I said to him: Narrate to our brother the hadith of Ubada b. Samit. He said: Yes. We went out on an expedition, Mu'awiya being the leader of the people, and we gained a lot of spoils of war. And there was one silver utensil in what we took as spoils. Mu'awiya ordered a person to sell it for payment to the people (soldiers). The people made haste in getting that. The news of (this state of affairs) reached 'Ubada b. Samit, and he stood up and said: I heard Allah's Messenger (ﷺ) forbidding the sale of gold by gold, and silver by silver, and wheat by wheat, and barley by barley, and dates by dates, and salt by salt, except like for like and equal for equal. So he who made an addition or who accepted an addition (committed the sin of taking) interest. So the people returned what they had got.

This reached Mu'awiya. and he stood up to deliver an address. He said: What is the matter with people that they narrate from the Messenger (ﷺ) such tradition which we did not hear though we saw him (the Holy Prophet) and lived in his company? Thereupon, Ubida b. Samit stood up and repeated that narration, and then said: We will definitely narrate what we heard from Allah's Messenger (ﷺ) though it may be unpleasant to Mu'awiya (or he said: Even if it is against his will). I do not mind if I do not remain in his troop in the dark night. Hammad said this or something like this.



Reference    : Sahih Muslim 1587 a
In-book reference    : Book 22, Hadith 100
USC-MSA web (English) reference    : Book 10, Hadith 3852


http://sunnah.com/muslim/22/100

در خلافت میل نیست ای بی‌خبر
میل کی آید ز بوبکر و عمر
میل اگر بودی در آن دو مقتدا
هر دو کردندی پسر را پیشوا

عطار نِیشابوری

www.Nahjul-Balagha.net | www.TwelverShia.net | www.ghadirkhumm.com

Muhammad Tazin

Re: İmam Malik(r.a) on Muawiyyah(r.a)
« Reply #6 on: January 30, 2015, 08:50:00 AM »
I have looked in Awjaz al Masalik(for the hadith of Muwatta Malik) and Fathul Mulhim(for the hadith of Sahih Muslim) yesterday.
There are discussion of terms. I failed to derive the final output because of my weakness in Arabic language and also ignorance in fiqh!  :-[
What I got summarized is -"when gold/silver etc. are changed/designed as value-added materials, then they are not {of same kind} then "   

I hope brothers who are expert in Arabic will be able to help  :)

 

Related Topics

  Subject / Started by Replies Last post
12 Replies
3558 Views
Last post April 13, 2016, 08:05:27 PM
by Farid
3 Replies
1916 Views
Last post January 30, 2016, 07:31:32 PM
by Rationalist
2 Replies
1654 Views
Last post April 06, 2016, 03:44:19 PM
by Abu Jasim Al-Salafi
4 Replies
4517 Views
Last post December 18, 2016, 10:54:42 AM
by ummahboard.com