From:
https://shiaresponses.wordpress.com/2019/06/29/hadith-al-thaqalayn/Unknown to many Sunni Muslims, during the last few months of the life of the prophet Muhammed (saw), at Ghadir Khumm, a place between Makkah and Medina, the Prophet made a very clear and vital major declaration.
What he announced to the masses is as follows:
“The Messenger of Allah, peace be upon him, said: “I have left behind over you (al-Thaqalayn) that which if you hold fast to it you will never go astray: the Book of Allah – one end of which is in the Hand of Allah and the other in your hands– and my Ahl al-Bayt.”We wish to present four chains of narrators we feel will be accepted by the vast majority of Sunnis, starting with the one that will be most widely accepted.
Chain one
حدثنا سليمان بن عبيد الله الغيلاني، حدثنا أبو عامر، حدثنا كثير بن زيد، عن محمد بن عمر بن علي، عن أبيه، عن علي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :إني تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا :كتاب الله، سببه بيد الله، وسببه بأيديكم، وأهل بيتي. [Musnad Ibn Rahwayh / Sunan Abi Asim]
Chain two
حدثنا إبراهيم بن مرزوق قال : حدثنا أبو عامر العقدي قال : حدثنا كثير بن زيد، عن محمد بن عمر بن علي ، عن أبيه ، عن علي ، أن النبي صلى الله عليه وسلم – إني قد تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا :كتاب الله سببه بأيديكم، وأهل بيتي. [Mushkil al-Athar al-Tahawi]
The only difference between the two chains is a narrator at the beginning who is indisputably Thiqah, and so the following will apply for both, although al-Albani/ al-Arnaut were grading the second chain:
1.Muhammad Nasir-ud-Dīn al-Albani included this in Silsila al-aHaadith as-Sahiha, referring to it as
a strong Shawahid, whose narrators are trustworthy.2. Shu’ayb al-Arnaut has graded the chain of narrators as
‘Hasan’ in Sharh Mushkil al-Athar.3. Ibn Hajar al-Asqalani has graded the chain as
‘Saheeh’ in al-Matalib al-Aliyah bi Zawaid al-Masanid al-Thamaniyyah.4. Ahmad B. Abu Bakr b.Ismail Al Busri , Itihaf al-Khiyarah al-Maharah bi Zawaid al-Masanid
al-‘Ashra declares the chain as ‘Saheeh’.5. Moulana Muhammad Abasoomar of the well-respected Hadithanswers.com also grades the chain of narrators for this tradition as ‘Hasan’ and has written: “This is a narration from Kitabus Sunnah of Imam Ibn Abi ‘Asim (rahimahullah), hadith: 1563.
The chain is sound (hasan).”Chain threeحدثنا عبد الله حدثنى ابى عن ابن نمير ثنا عبدالملك بن ابى سليمان عن عطية العوفى عن ابى سعيد الخدرى قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم انى قد تركت فيكم ما ان اخذتم به لن تضلوا بعدى الثقلين احدهما اكبر من الاخر كتاب الله حبل ممدود من السماء الى الارض و عترتى اهل بيتى وانهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
al-Albani: وهو إسناد حسن في الشواهد al-Arnaut: سنده حسن بالشواهد.
While the above chain would be considered weak due to Attiyah, al-Albani and al-Arnaut deemed it Hasan due to corroborating witnesses – meaning, they took into account all of the various chains of narrators to strengthen this.
Attiyah was considered Saduq by ibn Hajar, but he was accused of having shia leanings and being a Mudallis. However, the famous Sunni Hadith expert, Mahmud Mamduh has argued that those who have weakened him on account of accusations of Tadlees or Shiite leanings have relied on very weak sources themselves. Here is an analysis (
http://hadithproofsfortawassul.blogspot.com/2005/11/hadith-6-response-to-salafis.html) on Attiyah where the authors also demonstrate Ibn Hajar and his teacher al-Iraqi grading a Hadith of Attiyah as ‘Hasan’.
Chain fourحدثنا علي بن المنذر كوفي حدثنا محمد بن فضيل قال حدثنا الأعمش عن حبيب بن أبي ثابت عن أمير بن وائل أبو طفيل عن زيد بن أرقم رضي الله عنهما قالا : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتي أهل بيتي ولن يتفرقا حتى يردا علي الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهم [Ansab al-Ashraf Baladhuri]
All of the narrators are Thiqah or Saduq, and so the only potential problems one may run into are with al-Amash and Habib b. Abi Thabit. As for al-Amash, he is in the second category of those who perform Tadlees according to Ibn Hajar and so him narrating with an ‘Ananah’ will not effect his transmission. As we will cite further on, in Mushkil al-Athar, Imam al-Tahawi records al-Amash using a ‘Hadathana’ and thus, it is only Habib b. Abi Thabit who may present some weakness despite being a thiqah narrator. He is in the third category of tadlees according to Ibn Hajar al-Asqalani.
Abu Ameenah Bilal Phillips the famous Salafi scholar (though not on the standards of the major ones), founder of the online islamic university and a very influential figure among Salafis, regards Habib ibn abi Thabit as wrongly regarded as a Mudallis. In his famous work ‘ Usual al-Hadith’ [15] taught to tens of thousands globally, he writes:
Furthermore, in his Sharh Mushkil al-Athar, Imam al-Tahawi authenticates a chain whereby Habib b. Abi Thabit narrates from Abu Tufayl, who in turn narrates from Zayd b. Aqram [15.1]:
كما حدثنا أحمد بنُ شُعيب قال: حدثنا أبو عوانة، عن سليمان – يعني الأعمش – قال: حدثنا حبيب بن أبي ثابت، عن أبي الطفيل، عن زيد بن أرقم قال:
لما رجع رسول الله (ص) عن حجة الوداع ونزل بغدير خم أمر بدوحات فقممن ثم قال :« كأني دعيت فأجبت إني قد تركت فيكم الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب الله عزّ وجل وعترتي أهل بيتي فانظروا كيف تخلفوني فيهما فإنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض »، ثم قال : «إن الله عزّ وجل مولاي وأنا ولي كل مؤمن ومؤمنة» ثم أخذ بيد علي رضي الله عنه فقال : «من كنت وليه فهذا وليه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» ، فقلت لزيد : سمعته من رسول الله (ص) ؟ فقال : ما كان في الدوحات أحد إلاّ رآه بعينه وسمعه بأذنه ) ثم قال الطحاوي :
( فهذا الحديث صحيح الإسناد لا طعن لأحد في أحد من رواتهThe line made red is translated as follows: “the isnad of this narration is sahih and there is doubt about any of its subnarrators.”
Imam al-Tahawi appears to possibly regard there being no disconnection in the chain, and considers Habib b. Abi Thabit having directly heard from Abu Tufayl.
It is also important to note here that Habib b. Abi Thabit and Abu Tufayl were contemporaries, whose life-times largely overlapped and both passing away not too far apart in time. If Habib b. Abi Thabit wished to conceal a narrator, he could have simply narrated directly from Zayd b. Aqram, which we find him doing in a similar chain of narrators in Tirmidhi. It is likely Abu Tufayl was the connecting link between Habib and Zayd.
Interestingly, we find others narrating hadith al-thaqalayn from Abu Tufayl, from Zayd b. Aqram here are a few:
بو بكر بن إسحاق و دلع بن أحمد الصجيري -> محمد بن أيوب -> الأزهر بن علي -> حسن بن إبراهيم -> محمد بن سلمة -> أبيه -> أبو الطفيل -> أبو الطفيل -> زيد بن ارقم [Mustadrak al-Hakim]
محمد بن الفضل السكتي -> سعيد بن سليمان> نصر بن عبد الرحمن الوشع -> زيد بن الحسن الأنماطي -> معروف بن خربوده -> أبي الطفيل -> حذيفة بن أسيد الغفاري. [Mu’jam Tabarani al-Kabeer]
محمد بن عبد الله الحضرمي -> جعفر بن حميد -> عبد الله بن بوكير -> حكيم بن جبير -> أبي الطفيل -> زيد بن أرقم. [Mu’jam Tabarani al-Kabeer]
Some also cast doubt on the author of the book, Baladhuri who was a famous historian, and recorded reports that were also against the Shia narrative such as [16]:
أنت مني يا معاوية وأنا منك لتزاحمني على باب الجنة كهاتين السبابة والوسطى
(The Prophet said) “You are from me O Muawiyah, and I from you. You will be with me at the gate of Jannah like these two: the index finger and the middle finger.”
If one finds a problem with this chain due to it being recorded by Baladhuri, then a similar chain can be found in the Jami’ of Tirmidhi: حدثنا علي بن المنذر كوفي حدثنا محمد بن فضيل قال حدثنا الأعمش عن عن حبيب بن أبي ثابت عن زيد بن أرقم رضي الله عنهما قالا قال رسول الله صلى الله عليه و سلم إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتي أهل بيتي ولن يتفرقا حتى يردا علي الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهم