TwelverShia.net Forum

Exceptions in anrrations of Thaqlayn

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Muhammad Tazin

Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« on: July 01, 2018, 09:05:02 PM »
As Salamu alaikum,

I got 2 questions which came in mind after reading the narrations and grading of Hadith as-thaqlayn

1. In the file published by this website in 2014-15, listing all chains of Thaqlayn with their grading; I find, in the part of Sunan al Kubra Nasai, 2 narrations containing chain-
أخبرنا محمد بن المثنى قال ثنا يحيى بن حماد قال ثنا أبو عوانة عن سليمان قال ثنا حبيب بن أبي ثابت عن أبي الطفيل عن زيد بن أرقم
أخبرنا محمد بن المثنى قال حدثني يحيى بن حماد قال حدثنا أبو عوانة عن سليمان قال حدثنا حبيب بن أبي ثابت عن أبي الطفيل عن زيد بن أرقم
it is said that, Habib bin thabit is a Mudallis, he makes a lot of Tadlis. He can's narrate from Sahabi Abu Tufail(ra), right?

He is a mudallis indeed, as it says in his rijal analysis-
http://muslimscholars.info/manage.php?submit=scholar&ID=11331

I find that, he is a narrator of Bukhari and Muslim. That's because he is thiqa. and maybe, because in Bukhari and Muslim he does not narrates from a sahabi by making tadlees. But there were exceptions also.
In Bukhari, he narrated from Abdullah ibn amr(ra) & in Nasai he narrated directly from Ibn Umar(ra) !!

And, is there any clearer statement that, he never met any sahaba except Aysha(ra) {read that in gadirkhum.net , but the arabic wordings of Ali ibn Madini would be better and more details about this topic}

2. As per my study, narrations containing  the shorter Matn which says like- hold on Quran & Ahle bayt, thill hawdh; are weaker. {(إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي}
But there are exceptions in the narrations of Mu'jam al Kabir , Tabarani.

حدثنا علي بن عبد العزيز، ثنا أبو غسان مالك بن إسماعيل، ثنا إسرائيل، عن عثمان بن المغيرة، عن علي ابن ربيعة قال: لقيت زيد بن أرقم داخلا على المختار أو خارجا قال: قلت: حديثا بلغني عنك سمعت رسول الله يقول: (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي؟) قال: نعم
This is graded Sahi in the pdf report.

This narration is said graded as Hasan, but doubt about abu duha meeting Zayd(ra) or not-
"حدثنا معاذ بن المثنى، ثنا علي بن المديني، ثنا جرير بن عبد الحميد، عن الحسن بن عبيد الله، عن أبي الضحى، عن زيد بن أرقم قال: قال رسول الله: (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي وأنهما لن يتفرقا حتى يردا علي الحوض)
Hasan, because al-Hasan bin `Ubaydullah is Mudtarib and not very strong, also there was some debate if abu al-Duha Muslim bin Subayh heard from Zayd ibn Arqam (ra) or not. Eitherway, we have previously listed strong authentic texts from Zayd (ra) that do not match this one"

There are 2 more narrations from Abu Duha. his era and the year of Death of Zaid bin Arqam(ra) says there is no problem in his meeting Zayd(ra).
then, we are avoiding these narrations, because of their incompatibility with the established Sahi narrations from MUslim, Darimi, Ahmad etc. ?
« Last Edit: July 01, 2018, 09:06:03 PM by Muhammad Tazin »

Noor-us-Sunnah

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #1 on: July 01, 2018, 11:19:57 PM »

2. As per my study, narrations containing  the shorter Matn which says like- hold on Quran & Ahle bayt, thill hawdh; are weaker. {(إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي}
But there are exceptions in the narrations of Mu'jam al Kabir , Tabarani.

حدثنا علي بن عبد العزيز، ثنا أبو غسان مالك بن إسماعيل، ثنا إسرائيل، عن عثمان بن المغيرة، عن علي ابن ربيعة قال: لقيت زيد بن أرقم داخلا على المختار أو خارجا قال: قلت: حديثا بلغني عنك سمعت رسول الله يقول: (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي؟) قال: نعم
This is graded Sahi in the pdf report.
This narration doesn't talk about holding them. It's about what Prophet(saws) left.

Quote
This narration is said graded as Hasan, but doubt about abu duha meeting Zayd(ra) or not-
"حدثنا معاذ بن المثنى، ثنا علي بن المديني، ثنا جرير بن عبد الحميد، عن الحسن بن عبيد الله، عن أبي الضحى، عن زيد بن أرقم قال: قال رسول الله: (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي وأنهما لن يتفرقا حتى يردا علي الحوض)
Hasan, because al-Hasan bin `Ubaydullah is Mudtarib and not very strong, also there was some debate if abu al-Duha Muslim bin Subayh heard from Zayd ibn Arqam (ra) or not. Eitherway, we have previously listed strong authentic texts from Zayd (ra) that do not match this one"

There are 2 more narrations from Abu Duha. his era and the year of Death of Zaid bin Arqam(ra) says there is no problem in his meeting Zayd(ra).
then, we are avoiding these narrations, because of their incompatibility with the established Sahi narrations from MUslim, Darimi, Ahmad etc. ?
This report too, doesnt mention about holding them. But there is one shadh report and has been discussed in this article:
https://youpuncturedtheark.wordpress.com/2015/02/19/hadeeth-al-thaqalayntwo-weighty-things-the-correct-understanding-and-a-spot-on-perspective-of-sunnis/

Muhammad Tazin

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #2 on: July 02, 2018, 09:38:03 AM »
Thanks a lot for opening my mind.

just need to be a bit clearer about Habib bin Thabit narration Sahih narrations from Abdullah ibn Amr(ra) and Ibn Umar(ra); asked in the 1st question

Noor-us-Sunnah

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #3 on: July 02, 2018, 11:33:48 PM »
Thanks a lot for opening my mind.

just need to be a bit clearer about Habib bin Thabit narration Sahih narrations from Abdullah ibn Amr(ra) and Ibn Umar(ra); asked in the 1st question
Did he specify his hearing from them in these reports? If not then may be they have mutabiat or shawahid.

Muhammad Tazin

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #4 on: July 03, 2018, 04:42:53 PM »
This is the narration from Ibn Umar(ra) in Nasai-
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ أَنْبَأَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ أَنْبَأَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ، عَنْ عَطَاءٍ، أَنْبَأَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ لاَ عُمْرَى وَلاَ رُقْبَى فَمَنْ أُعْمِرَ شَيْئًا أَوْ أُرْقِبَهُ فَهُوَ لَهُ حَيَاتَهُ وَمَمَاتَهُ ‏"‏ ‏
another- أَخْبَرَنِي عَبْدَةُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ، قَالَ أَنْبَأَنَا وَكِيعٌ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الرُّقْبَى وَقَالَ ‏ "‏ مَنْ أُرْقِبَ رُقْبَى فَهُوَ لَهُ ‏"‏ ‏

In the narration of BUkhari-
حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْعَبَّاسِ الْمَكِّيَّ ـ وَكَانَ شَاعِرًا وَكَانَ لاَ يُتَّهَمُ فِي حَدِيثِهِ ـ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَالَ لِي النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِنَّكَ لَتَصُومُ الدَّهْرَ، وَتَقُومُ اللَّيْلَ ‏"‏‏.‏ فَقُلْتُ نَعَمْ‏.‏ قَالَ ‏"‏ إِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ هَجَمَتْ لَهُ الْعَيْنُ وَنَفِهَتْ لَهُ النَّفْسُ، لاَ صَامَ مَنْ صَامَ الدَّهْرَ، صَوْمُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ صَوْمُ الدَّهْرِ كُلِّهِ ‏"‏‏.‏ قُلْتُ فَإِنِّي أُطِيقُ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ‏.‏ قَالَ ‏"‏ فَصُمْ صَوْمَ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَصُومُ يَوْمًا وَيُفْطِرُ يَوْمًا، وَلاَ يَفِرُّ إِذَا لاَقَى ‏"‏‏.
In says that he heard from abul abbas al makki, I got confused because I saw it from Qalarasulullah.com that the chain is
Habib bin Abi Thabit-> Abdullah ibn Amr ibn As

Noor-us-Sunnah

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #5 on: July 03, 2018, 06:38:09 PM »
This is the narration from Ibn Umar(ra) in Nasai-
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ أَنْبَأَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ أَنْبَأَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ، عَنْ عَطَاءٍ، أَنْبَأَنَا حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ لاَ عُمْرَى وَلاَ رُقْبَى فَمَنْ أُعْمِرَ شَيْئًا أَوْ أُرْقِبَهُ فَهُوَ لَهُ حَيَاتَهُ وَمَمَاتَهُ ‏"‏ ‏
another- أَخْبَرَنِي عَبْدَةُ بْنُ عَبْدِ الرَّحِيمِ، قَالَ أَنْبَأَنَا وَكِيعٌ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الرُّقْبَى وَقَالَ ‏ "‏ مَنْ أُرْقِبَ رُقْبَى فَهُوَ لَهُ ‏"‏ ‏
This implies that he heard from Ibn Umar(ra) as well.

Muhammad Tazin

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #6 on: July 05, 2018, 12:14:55 PM »
Yes, I made further study and found that , in Tarikhul Kabir Imam bukhari said-
حبيب بن أبي ثابت وهو حبيب بن قيس بن دينار أبو يحيى مولى لبني أسد الكوفي سمع بن عباس وابن عمر
So, it is confirmed that he heard hadith directly from Ibn Abbas(ra) & Ibn Umar(ra)

 In Siyar A'lam by Dhahabi, -
حدث عن ابن عمر وابن عباس وأم سلمة وقيل لم يسمع منهما وحديثه عنهما في ابن ماجه وحكيم بن حزام وحديثه عنه في الترمذي قال الترمذي وعندي لم يسمع منه وأنس بن مالك وزيد بن أرقم وأبي وائل وزيد بن وهب وعاصم بن ضمرة وأبي الطفيل
I am finding it hard to derive the point of this sentence.  is there a denial by dhahabi(r) by saying وقيل لم يسمع?
what does imam Tirmizi meant by saying وعندي لم يسمع منه

Death year of Abu Tufail(ra), Anas(ra) is after 100th Hijri, then Habib bin Abi Thabit could have easily met them. Also Zayd bin Arqam(ra) who died in 65 Hijri.

I am scrutinizing this too much because, he is in the chain of the narration of Thaqlayn with the exceptional Matn, files frm Twelvershia.net and gadirkhum.net both says that narration is not perfect because of tadlis of Habib bin Abi Thabit

Noor-us-Sunnah

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #7 on: July 05, 2018, 05:32:12 PM »
Yes, I made further study and found that , in Tarikhul Kabir Imam bukhari said-
حبيب بن أبي ثابت وهو حبيب بن قيس بن دينار أبو يحيى مولى لبني أسد الكوفي سمع بن عباس وابن عمر
So, it is confirmed that he heard hadith directly from Ibn Abbas(ra) & Ibn Umar(ra)

 In Siyar A'lam by Dhahabi, -
حدث عن ابن عمر وابن عباس وأم سلمة وقيل لم يسمع منهما وحديثه عنهما في ابن ماجه وحكيم بن حزام وحديثه عنه في الترمذي قال الترمذي وعندي لم يسمع منه وأنس بن مالك وزيد بن أرقم وأبي وائل وزيد بن وهب وعاصم بن ضمرة وأبي الطفيل
I am finding it hard to derive the point of this sentence.  is there a denial by dhahabi(r) by saying وقيل لم يسمع?
what does imam Tirmizi meant by saying وعندي لم يسمع منه

Death year of Abu Tufail(ra), Anas(ra) is after 100th Hijri, then Habib bin Abi Thabit could have easily met them. Also Zayd bin Arqam(ra) who died in 65 Hijri.

I am scrutinizing this too much because, he is in the chain of the narration of Thaqlayn with the exceptional Matn, files frm Twelvershia.net and gadirkhum.net both says that narration is not perfect because of tadlis of Habib bin Abi Thabit

I don’t know which hadeeth you are talking about, but habeeb was indeed a mudallis and him reporting from anyone , without tasreeh of samaa will be rejected due to tadlees.

As for the statement of Dhahabi then he is just mentioning the view of someone that , some said he didn’t hear from both.

And Imam Tirmidhi says that in his view he didn’t hear from Hakeem.

Muhammad Tazin

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #8 on: July 07, 2018, 11:08:16 AM »
I was talking about this narration-
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْمُنْذِرِ، - كُوفِيٌّ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ، قَالَ حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، عَنْ عَطِيَّةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، وَالأَعْمَشُ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالاَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الأَرْضِ وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِي فِيهِمَا ‏"‏ ‏.‏ قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ

and, I am inquiring whether Habib bin Abi thabit heard from Zaid bin Arqam(as in this narration, and in some other from Abu Tufail amir) or not.

Noor-us-Sunnah

Re: Exceptions in anrrations of Thaqlayn
« Reply #9 on: July 07, 2018, 11:17:01 AM »
I was talking about this narration-
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْمُنْذِرِ، - كُوفِيٌّ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ، قَالَ حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ، عَنْ عَطِيَّةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، وَالأَعْمَشُ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالاَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الأَرْضِ وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِي فِيهِمَا ‏"‏ ‏.‏ قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ

and, I am inquiring whether Habib bin Abi thabit heard from Zaid bin Arqam(as in this narration, and in some other from Abu Tufail amir) or not.


Since he is a Mudallis this would be rejected, and considered disconnected, since he is narrating with "AN". Esp due to the additional fact that in one report he has another intermediary, when narrating from Zaid bin Arqam. Here you have Yahya between them.

https://youpuncturedtheark.files.wordpress.com/2018/04/mustadrak-al-hakim-vol-3-page-613-6272.jpg

The report you gave have other defects as well, such as Atiyya awfi and Al-Amash's tadlees.
« Last Edit: July 07, 2018, 11:19:24 AM by Noor-us-Sunnah »