TwelverShia.net Forum

Distortion in Bihar al-Anwar Regarding Ayat al-Kursi ala Tanzil

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bolani Muslim

Distortion in Bihar al-Anwar Regarding Ayat al-Kursi ala Tanzil
« on: January 01, 2020, 01:11:27 PM »
Salaam Alaikum,
My Arabic-speaking friend mentioned that there is evidence of Shia scholars tampering their texts in order to make the sect more palatable. Coincidentally, I had saved these two pages of Mafatih al-Jinan onto my phone. I asked him to look at these narrations from Mifatih al-Jinan. His theory is that it is likely that the hadith of Ayat al-Kursi ala Tanzil was within Bihar al-Anwar, but that later on it may have been discarded. When reading the text, it is strange that the first part cites the location of the hadith within Bihar, but the second part says that it is not found within the book. Considering that Allama Majlisi was a major proponent of tahrif, it is likely that he would have included such a narration. Also, since there is such a disparity between both sentences, maybe another author added the second part into this.     


قال العلّامة المجلسي : آية الكرسي على التنزيل على رواية علي بن ابراهيم والكليني هي كما يلي : الله لا اله إلا هو الحيّ القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الارض وما بينهما وما تحت الثرى عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم من ذا الذي ـ إلى ـ هم فيها خالدون. وبعده : والحمد لله رب العالمين. البحار ٨٩ / ٣٥٦ عن كتاب العروس لأبي جعفر بن احمد بن عليّ القمي المطبوع مع جامع الاحاديث : ١٥٩ ، باب ٢٣.

ليس في البحار : «آية الكرسي على التنزيل على رواية علي بن ابراهيم والكليني هي كما يلي» ، بل فيه :

وقال الصادق عليه‌السلام : كان عليّ بن الحسين عليه‌السلام يحلف مجتهداً أنّ من قرأها قبل زوال الشمس سبعين مرّة فوافق تكملة سبعين زوالها غفر له ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر ، فإن مات في عامه ذلك مات مغفوراً غير محاسب.

الله لا إله ... وليس في آخره : «وبعده : والحمد لله ربّ العالمين».
https://web.archive.org/web/20200101093407/http://ar.lib.eshia.ir/10505/1/83



قال العلّامة المجلسي: آية الكرسي على التنزيل على رواية علي بن ابراهيم والكليني هي كما يلي: الله لا اله إلا هو الحيّ القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الارض وما بينهما وما تحت الثرى عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم من ذا الذي - إلى - هم فيها خالدون. وبعده: والحمد لله رب العالمين. البحار 89 / 356 عن كتاب العروس لأبي جعفر بن احمد بن عليّ القمي المطبوع مع جامع الاحاديث: 159، باب 23.

ليس في البحار: «آية الكرسي على التنزيل على رواية علي بن ابراهيم والكليني هي كما يلي»، بل فيه:

وقال الصادق عليه‌السلام : كان عليّ بن الحسين عليه‌السلام يحلف مجتهداً أنّ من قرأها قبل زوال الشمس سبعين مرّة فوافق تكملة سبعين زوالها غفر له ما تقدّم من ذنبه وما تأخّر، فإن مات في عامه ذلك مات مغفوراً غير محاسب.

الله لا إله... وليس في آخره: «وبعده: والحمد لله ربّ العالمين».
https://web.archive.org/web/20200101094157/http://alhassanain.org/m/arabic/?com=book&id=1011&page=83


Do you think that this is evidence of Shiite theologians tampering with their books, or was it a simple error?


 

Related Topics

  Subject / Started by Replies Last post
0 Replies
633 Views
Last post April 08, 2016, 03:44:02 AM
by Abu Jasim Al-Salafi
0 Replies
879 Views
Last post April 08, 2016, 03:48:37 AM
by Abu Jasim Al-Salafi
13 Replies
1733 Views
Last post October 28, 2016, 08:07:07 PM
by Husamah
7 Replies
3967 Views
Last post August 02, 2017, 10:29:23 PM
by Ebn Hussein